Το άγχος εξαντλεί την ενέργεια σας;

Έχουν εξαντληθεί τα επίπεδα ενέργειάς σας; Αισθάνεστε κουρασμένοι όταν θα έπρεπε να είστε σε εγρήγορση όπως κατά το ξύπνημα ή κατά τη διάρκεια του απογεύματος;

Το αίσθημα της κούρασης μπορεί να οριστεί ως η ανάγκη για ανάπαυση ή για  ύπνο και συμβαίνει σε καθημερινή βάση ως μέρος του φυσιολογικού κύκλου ύπνου-αφύπνισης. Σώμα και νους θα πρέπει να είναι ξεκούραστα και σε εγρήγορση κατά το ξύπνημα και κατά τη διάρκεια της ημέρας για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να κουράζονται σταδιακά μέχρι την προετοιμασία για ύπνο. Ο ύπνος είναι ο χρόνος για “ξεκούραση και επιδιόρθωση”, απαραίτητος για να κρατηθεί ο οργανισμός σε ετοιμότητα για ό,τι πρόκειται να αντιμετωπίσει την επόμενη μέρα.

Ωστόσο, όταν το ενεργειακό μοτίβο αποκλίνει από τον φυσικό καθημερινό ρυθμό μπορεί η κούραση να είναι αισθητή σε διάφορες ώρες της ημέρας ή ακόμη και συνεχώς.

Οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τα επίπεδα ενέργειας είναι πολλοί, όπως η δυσλειτουργία του θυρεοειδούς, το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης και η κόπωση των επινεφριδίων με αποτέλεσμα την παρατεταμένη κόπωση.

Βασικοί παράγοντες που μειώνουν τα επίπεδα ενέργειας:

Στρες

Το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να αντέξει την παρατεταμένη έκθεση σε ψυχικό, συναισθηματικό ή σωματικό στρες χωρίς συνέπειες. Εάν καταπονηθεί χρόνια, μπορεί να προκύψει επίμονη κόπωση. Μια παρατεταμένη αντίδραση στο στρες μπορεί να εξαντλήσει τα ίδια  θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός για την παραγωγή ενέργειας, όπως τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β και το μαγνήσιο, ειδικά εάν η διατροφική πρόσληψή τους είναι περιορισμένη. Το άγχος, το οποίο μπορεί να συμβαδίζει με το στρες, μπορεί να συμβάλει περαιτέρω στην υπερδιέγερση της αντίδρασης του στρες, αυξάνοντας το ρυθμό εξάντλησης των θρεπτικών συστατικών. Το γεγονός αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα ενέργειας, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο. Το συνεχιζόμενο, μακροχρόνιο στρες και άγχος μπορεί να οδηγήσει σε υψηλότερα επίπεδα κορτιζόλης, με αρνητικό αντίκτυπο στον ύπνο επηρεάζοντας περαιτέρω τα επίπεδα ενέργειας λόγω στέρησης ύπνου.

Ορισμένοι άνθρωποι φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη γενετική προδιάθεση με συνέπεια να είναι πιο επιρρεπείς στο στρες και το άγχος από άλλους. Μια παραλλαγή σε ένα γονίδιο που ονομάζεται ‘GAD’ μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη μετατροπή των χημικών αγγελιοφόρων του στρες σε ηρεμιστικούς αγγελιοφόρους, με αποτέλεσμα υψηλότερα επίπεδα στρες συνολικά. Άλλοι άνθρωποι μπορεί να έχουν γονιδιακή παραλλαγή που προκαλεί παρεμπόδιση της ικανότητας να μειώνουν τις ορμόνες του στρες με γρήγορο ρυθμό (COMT). Για τα άτομα αυτά ίσως να χρειάζεται στοχευμένη υποστήριξη σε θέματα διατροφής και τρόπου ζωής, ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται αποτελεσματικότερα στις στρεσογόνες καταστάσεις με σκοπό να έχουν μικρότερο αντίκτυπο στα επίπεδα της ενέργειάς τους.

Φλεγμονή

Η δημιουργία φλεγμονής από τον οργανισμό αποτελεί φυσικό μέρος της ανοσολογικής μας αντίδρασης και είναι ζωτικής σημασίας για τη διαχείριση των ανοσολογικών απειλών. Η φλεγμονή ιδανικά πρέπει να είναι προσωρινή και οξεία. Το χρόνιο στρες, ο διαταραγμένος ύπνος και η κακή διατροφή συνδέονται με χρόνια φλεγμονή, η οποία μπορεί να επιβαρύνει μακροπρόθεσμα τα επίπεδα ενέργειας. Η χρόνια φλεγμονή έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στα επίπεδα ενέργειας μέσω της πρόκλησης οξειδωτικού στρες που ενδεχομένως να βλάψει τα μιτοχόνδρια, τα κύρια οργανίδια του κυττάρου που παράγουν ενέργεια.

Υγεία του εντέρου

Η κακή υγεία του εντέρου, όπως στην περίπτωση του IBS, της αυξημένης εντερικής διαπερατότητας (“Leaky Gut”) ή της κολίτιδας, μπορεί να επηρεάσει την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Αυτό μπορεί δυνητικά να οδηγήσει σε ανεπαρκή πρόσληψη μικροθρεπτικών συμπαραγόντων όπως οι βιταμίνες Β1, Β2, Β3, Β5, Β12 και το μαγνήσιο, οι οποίοι απαιτούνται για τη λειτουργία των βασικών ενζύμων που εμπλέκονται στην παραγωγή ενέργειας. Το επίμονο στρες καθώς και η πρόκληση φλεγμονής στο έντερο οδηγούν επίσης στην υποβάθμιση της λειτουργίας της πέψης με αποτέλεσμα την περαιτέρω υποβάθμιση της παραγωγής ενέργειας.

Διατροφή

Η κατανάλωση τροφίμων υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και ζάχαρη μπορεί να συμβάλει άμεσα στις ανισορροπίες του σακχάρου στο αίμα. Η αυξημένη πρόσληψη αυτών των τροφών μπορεί να προκαλέσει την κορύφωση και στη συνέχεια τη γρήγορη πτώση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Η πτώση αυτή μπορεί να συμπέσει με το αίσθημα κόπωσης, διεγείροντας περαιτέρω την επιθυμία για γλυκά και πλούσια σε υδατάνθρακες τρόφιμα. Επιπλέον, η χαμηλής ποιότητας διατροφή  έχει αρνητική επίδραση στα επίπεδα ενέργειας λόγω της κακής υγείας του πεπτικού συστήματος, καθώς και της χαμηλής πρόσληψης φρούτων, λαχανικών, ξηρών καρπών, σπόρων και καλής ποιότητας πρωτεϊνών, που αποτελούν πλούσιες πηγές βιταμινών και μετάλλων τα οποία απαιτούνται για την παραγωγή ενέργειας.

Για να διατηρηθούν και να αυξηθούν τα επίπεδα ενέργειας υπάρχουν λύσεις μέσω της προσαρμογής της διατροφής και του τρόπου ζωής:

  • Μείωση του άγχους, αφιερώνοντας επαρκή χρόνο στον εαυτό σας (διαλογισμός, περπάτημα, σωματική άσκηση).
  • Οργάνωση του ύπνου, μέσω προγραμματισμού της καθημερινής ρουτίνας: πηγαίνετε για ύπνο νωρίτερα και προσπαθήστε να μειώσετε το μπλε φως το βράδυ, περιορίζοντας τη χρήση οθονών όπως η τηλεόραση και τα κινητά τηλέφωνα, καθώς αυτό μπορεί να διαταράξει τον ύπνο σας.
  • Μείωση πρόσληψης διεγερτικών ουσιών όπως η καφεΐνη, καθώς μπορεί να διεγείρει την παραγωγή κορτιζόλης και να προάγει τη νυχτερινή εγρήγορση η οποία θα διαταράξει περαιτέρω τον ύπνο.
  • Διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε εξευγενισμένους υδατάνθρακες, υψηλή περιεκτικότητα σε λαχανικά και υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες.
  • Λήψη συμπληρωμάτων διατροφής που περιέχουν ηρεμιστικά θρεπτικά συστατικά. Το μελισσόχορτο (lemon balm) είναι ευεργετικό βότανο γιατί προκαλεί την αύξηση της παραγωγής GABA, του νευροδιαβιβαστή που εμπλέκεται στην πρόκληση ηρεμίας και  χαλάρωσης. Το μαγνήσιο επίσης συμβάλλει στην αντιμετώπιση του στρες και στη βελτίωση του ύπνου. Συγκεκριμένα, το ταυρικό μαγνήσιο είναι ιδιαίτερα ευεργετικό, καθώς το αμινοξύ ταυρίνη που περιέχει αυξάνει τη δραστηριότητα του GABA στον εγκέφαλο.
  • Λήψη βιταμινών του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα οι Β2, Β3 και Β5 και βοτάνων όπως το Ρanax ginseng μπορούν να δώσουν φυσική λύση. Για την εξισορρόπηση της γλυκόζης στο αίμα, σημαντική είναι η λήψη χρωμίου, μαγνησίου, κανέλας και βιταμίνης Β3.
  • Τα προβιοτικά και τα πεπτικά ένζυμα μπορούν να βοηθήσουν σε περιπτώσεις φλεγμονής του εντέρου και να διασφαλίσουν ότι η τροφή που καταναλώνεται πέπτεται αποτελεσματικά για να μεγιστοποιηθεί η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Ανεξάρτητα από το ποια είναι τα ενεργειακά σας επίπεδα, εάν αισθάνεστε συνέχεια κουρασμένοι η λύση βρίσκεται στην συνολική υποστήριξη του οργανισμού σας και στην απομάκρυνση των αιτιών μείωσης της ενέργειάς σας.

Από την επιστημονική ομάδα της BioCare